segunda-feira, 3 de abril de 2017

Francesca da Rimini ou O Beijo, de Rodin



The Kiss (in French, Le Baiser) is an 1889 marble sculpture by the French sculptor Auguste Rodin. The embracing couple depicted in the sculpture appeared originally as part of a group of reliefs decorating Rodin's monumental bronze portal The Gates of Hell, commissioned for a planned museum of art in Paris. The couple were later removed from the Gates and replaced with another pair of lovers located on the smaller right-hand column.

The sculpture, The Kiss, was originally titled Francesca da Rimini, as it depicts the 13th-century Italian noblewoman immortalized in Dante's Inferno (Circle 2, Canto 5) who falls in love with her husband Giovanni Malatesta's younger brother Paolo. Having fallen in love while reading the story of Lancelot and Guinevere, the couple is discovered and killed by Francesca's husband. In the sculpture, the book can be seen in Paolo's hand. The lovers' lips do not actually touch in the sculpture, suggesting that they were interrupted and met their demise without their lips ever having touched.


When critics first saw the sculpture in 1887, they suggested the less specific title Le Baiser (The Kiss). Rodin indicated that his approach to sculpting women was of homage to them and their bodies, not just submitting to men but as full partners in ardor. The consequent eroticism in the sculpture made it controversial. A bronze version of The Kiss (74 centimeters (29 inches high) was sent for display at the 1893 World’s Columbian Exposition in Chicago. The sculpture was considered unsuitable for general display and relegated to an inner chamber with admission only by personal application.

FRANCESCA DA RIMINI OU O BEIJO, DE RODIN


O Beijo (em francês, Le Baiser) é uma escultura em mármore de 1889 do escultor francês Auguste Rodin. O casal envolvente retratado na escultura apareceu originalmente como parte de um grupo de relevos que decoram o monumental portal de bronze de Rodin, O Portão do Inferno, encomendado para um museu de arte em Paris. A estátua do casal foi depois removida do portão e substituída por outra localizada na parte inferior da coluna à direita.

A escultura havia sido originalmente intitulada “Francesca da Rimini”, pois retrata a nobre italiana do século XIII imortalizada no Inferno de Dante (Círculo 2, Canto 5) que se apaixona pelo irmão mais novo de seu marido, Paolo Malatesta. Ao se apaixonarem lendo a história de amor de Lancelot e Guinevere, o casal foi flagrado e assassinado por Giovanni, marido de Francesca. Na escultura, o livro pode ser visto sob a mão esquerda de Paolo. Os lábios dos amantes mal se tocam, sugerindo que foram interrompidos e encontraram seu fim sem que seus lábios tivessem se tocado.


Quando os críticos viram a escultura pela primeira vez, em 1887, sugeriram o título menos específico. Rodin indicou que sua abordagem para esculpir mulheres era uma homenagem a elas e seus corpos, não apenas submissas aos homens, mas como parceiras plenas de ardor. O consequente erotismo da escultura tornou-a controversa. Uma versão em bronze de O Beijo (com 74 cm de altura) foi enviada para a Exposição Mundial de 1893, em Chicago. A escultura foi considerada inadequada para exibição pública e restrita a uma sala interna com admissão apenas por meio de inscrição individual.

Nenhum comentário:

Postar um comentário

Francesca da Rimini ou O Beijo, de Rodin

The Kiss (in French, Le Baiser) is an 1889 marble sculpture by the French sculptor Auguste Rodin. The embracing couple depicted in t...